Forskningskommunikation

Ressourcer

Viden giver velstand. Hvidbog om dansk forskningsformidling, af Jørgen Burchardt, 2007.
Hent hvidbogen

Elfenbenstårnet – Universiteter mellem forskning og formidling. Redigeret af Rikke Schmidt Kjærgaard. Aarhus Universitetsforlag, 2006.

Tænketanken
”Tænketanken vedrørende forståelse for forskning” blev nedsat af videnskabsministeren i 2003 med det formål at komme med indspil til hvordan forskningen kan formidles bedre til den brede befolkning. I 2004 kom så rapporten ”Forsk og fortæl” med en række anbefalinger.
Af hver 100 kr. til forskning skal 2 kr. afsættes til formidling, og det skal være et plus for karrieren, når forskere formidler deres viden. Sådan lyder to af 27 anbefalinger fra tænketanken.
Hent rapporten

Videnskabsministerens tænketank definerer forskningskommunikation som to-vejskommunikation og opdeler den således:

  1. Forskeres kommunikation med andre forskere, f.eks. i form af videnskabelig publicering
  2. Forskeres kommunikation af forskning gennem undervisning af studerende på videninstitutionerne
  3. Forskeres og videninstitutioners forskningskommunikation til erhvervslivet, organisationer m.fl. og
  4. Almen forskningskommunikation rettet mod forskellige grupper i den brede offentlighed.

(Tænketankens arbejde har ifølge den selv rettet sig mod pkt 4)

TrackBack URI

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.

%d bloggers like this: